Velkommen
Om prosjektet
Historiske glimt
Fotoalbum 1
Fotoalbum 2
Fotoalbum 3
Fotoalbum 4
Fotoalbum 5
Slide show
Flytyper
Reklame
Dine historier
Forfatteren
Lenker
Kontakt info
e-mail me

Fotoalbum 2


Fly Norving

Et kjennemerke i Kirkenes gjennom mange år. Fra fotoarkivet til Sør-Varanger Avis.

Fly Norving.jpg

Ledelsen og kontorpersonale

Ledelsen og kontorpersonale i noe som ser ut som å være en glad stund, sannsynligvis tidlig på 80-tallet? Bildet er fra fotoarkivet til Sør-Varanger avis og er tatt utenfor selskapets hovedkontor i Kirkenes.

Bentzen_Hatle_Nilsen og personale.jpg

A face that only a pilot can love

Dornier 228-212, D-CALY, serienummer 8155. A pilot pleasing aeroplane. Fra fotoarkivet til Sør-Varanger Avis.

A face that only a pilot can love.jpg

SAAB 340 de-ice

SAAB 340 blir "de-iced". Fotograf Bård Flor Gimnes. Fra fotoarkivet til Sør-Varanger Avis.

SAAB 340 de-ice.jpg

Dornier 228 på RWY 24 ENKR

Dornier 228 på RWY 24 ENKR. Fra fotoarkivet til Sør-Varanger Avis.

Dornier 228 RWY 24 ENKR.jpg

Nordkalottflyet

Første flyging i nyere tid på Nordkalott ruten. Fra Bodø Flyhistoriske forening.

Nordkalottflyget.jpg

Overhead ENVD

Overhead ENVD på ambulansetur til ENBS. Fra egne bilder.

F1000003.jpg

Interiørbilde Dornier 228

Interiørbilde Dornier 228. Fra brosjyre.

Interiorbilde Dornier_01.jpg

Interiørbilde SAAB 340

Interiørbilde fra SAAB 340. Fra brosjyre.

Interiorbilde SAAB_01.jpg

Safety On board

Safety on board Cessna 441 Conquest. Norving var forøvrig det første europeiske selskapet som innførte røykfrie flyginger.

Safety on board_C441_01.jpg

Piper PA-31 LN-MTK

En av selskapets mange Piper PA-31 utenfor hangaren på Høybuktmoen. Fra Bjørn-Sture Nilsen

PA31_LN-MTK_ ENKR_BSN_03.jpg

Rutenett 87/88

Rutenett 87/88, nærmere bestemt fra 10.08.1987 til 28.03.1988, så det var altså vinterrutene, det året. Flyruteheftet er sendt meg av Svein Strømme.

Flyruter 87_88.jpg

Dornier 228-212

Dornier 228-212, D-CALY,serienummer 8155 var innleid en kort tid for å gå som demofly i forbindelse med konsesjonssøknad 1989/90. Da fløy jo hovedkonkurrenten til Norving med Twin Otter, så det var viktig å vise fram et moderne kortbanefly. Eirik Langås Nilsen heter han som har sendt meg bildet og fotograf er Fagernes Lufthavn.

D-CALY_02.jpg

Hyggelig crew i ENSS

Hyggelig crew i ENSS. Mannen til høyre er Leif Kåre Stenhaug, AFIS fullmektig i ENSS. Fra venstre Einar Nilsen (nå brannmester i Vardø) og i midten Asle Malin (nå vaktsjef ved Vardø Lufthavn). Og sjekk vinduet, snøføyka, som vanlig... Fra egne bilder.

F1020023.jpg

Flypark i ENBR

Flypark i ENBR på 80 tallet. Fra boka "Norving 25 år" av Kari Bentzen.

Flypark_ENBR_kb.jpg

Rypejakt

Lasting av Cessna U.206F (206-2254) LN-BGP under rypejakten i 1974. Bildet er fra Øystein Bentzen.

Bilde_02.jpg

DHC-3 Otter Amfibium

DHC-3 Otter Amfibium (030) LN-IKI foran hangaren i ENBO. Bildet er fra Øystein Bentzen. Sannsynligvis tatt i 1974.

Bilde_04.jpg

LN-RTO

Britten Norman BN-2A Islander (142)utenfor selskapets hangar i Alta. LN-RTO var 1. Islander i selskapets tjeneste. Bildet er fra Øystein Bentzen og sannsynligvis tatt i 1974.

Bilde_07.jpg

På Jan Mayen

Navajo LN-MTA på Jan Mayen. På vingen med fuel kanna Steinar Nilsen,Helge Nilsen med lue foran høyre motor. Bildet har jeg fått fra Helge Nilsen

Jan Mayen_rev_2.jpg

Fra Jan Mayen 2

Flystripen på Jan Mayen med BAT DC 4 i bakgrunnen. Fra Helge Nilsen

Jan Mayen 2_rev_2.jpg

PA-31 Turbo Navajo

Piper PA 31-310 Turbo Navajo B (31-843) LN-MTA ENBO i 1974. Bildet er fra Bentzen.

Bilde_05.jpg

Med Varangfly i midnattsol

Fra 60 tallets reklamemateriell. Med Varangfly i midnattsol! Sannsynligvis Cessna 185B (185-9558)LN-DBO som var i selskapets drift i perioden 30.05.1963 til 10.04.1967.Bildet er fra Øystein Bentzen.

Med Varangfly i midnattsol_bilde_02.jpg

Fisketur med fly

Fisketur med fly en eller annen gang rundt 1963 - 1967. Noen som kjenner seg igjen? Bildet er fra Øystein Bentzen.

Med Varangfly i midnattsol_bilde_05.jpg

Her går det i 200 og red line

Cockpit utsnitt Dornier 228. Her flyr vi på "red line" - noe som var ganske dagligdags med Dornieren. Den var ekstremt sprek og noen ganger var vi faktisk nødt til å trekke tilbake under utklatring for ikke å "booste" "red line". Hva "Bama" (bananer) merket gjør på kartholderen på stikka - se DET er en helt annen historie. Fra egne bilder

F1020012.jpg

Kaptein Haugerud

Tore Haugerud, selskapets strenge, men rettferdige flygesjef/operativ sjef i perioden 1985 - 1993. Dette bildet er tatt før Norvings siste regulære innenriksflyging i 1990. Og mannen er fly førbanna! (Det var vi flere som var...) Bildet er fra Sør-Varanger Avis

Siste ruteflyging i Finnmark_Tore Haugerud_060590_02.jpg

Kaptein Bentzen

Øystein Bentzen, sønn av selskapets grunnlegger, Odd Bentzen, står foran en av selskapets SAAB'er i Østersund. Bildet er fra Sør-Varanger Avis

Bentzen og SAAB 340.jpg

Bjørn-Sture Nilsen

Bjørn-Sture Nilsen, selskapets eminente tekniske orakel. For de av dere som ikke har sett han på en ca 20 år - så ser han akkurat slik ut i dag også! Bildet er fra Sør-Varanger Avis

BSture Nilsen02.jpg

Avslørende kroppsspråk?

Administrerende direktør Per Lie og styreformann Halvard Kvamsdal. Sannsynligvis tatt på en av de mange styremøter eller generalforsamlinger eller ekstraordinære generalforsamlinger, etc. etc. som ble avholdt i perioden 1989 til 1993. Noen champagnestemning kan vi vel fastslå at det ikke var. Bildet er fra Sør-Varanger Avis.

Lie og Kvamsdal.jpg