Velkommen
Om prosjektet
Historiske glimt
Fotoalbum 1
Fotoalbum 2
Fotoalbum 3
Fotoalbum 4
Fotoalbum 5
Slide show
Flytyper
Reklame
Dine historier
Forfatteren
Lenker
Kontakt info
e-mail me

Fotoalbum 1


Fra bakside soknad om konsesjon_brosjyre1989_2.jpg

Fra baksiden av brosjyren "Søknad om konsesjon for rute-flyvning i Nord-Troms & Finnmark - Norving September 1989".


Soknad konsesjon_brosjyre1989.jpg

Norving tabell fra NLM.jpg

norving1.jpg

norving2.jpg

Logo fra 1971

Selskapets logo endret seg i takt med selskapets utbredelse! I 1971 ble Tromsø-selskapet Nor-Wings A/S slått sammen med A/S Varangfly og man endret navnet til Varangfly-Norwings A/S.

Logo 1971fra NLM.jpg

Logo fra 1973

Atter en ny logo! Et år etter sammenslåingen med Nor-Wings i Tromsø ble Nordlandsfly A/S i Bodø innlemmet i flokken og selskapet endret nå navnet til A/S Norving (Varangfly - Norwings - Nordlandsfly). Av forståelige grunner forsvant parentesen med tiden!

Logo1973rev3.jpg

Stemningsbilde

Stemningsbilde fra Lille Gallok i 1960. Bjørn Rist nyter livet sammen med Piper J-3C-65 Cub LN-RAH. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Piper Cub RAH_kb.jpg

Stemningsbilde 2

Sandnes Sjøflyhavn i Sør-Varanger. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Flyene 1960_1_kb.jpg

C5 Polar på ski

C5 Polar på ski. Flyger er Hans Petter Gramnæs. Bildet er fra Norving-arkivet på Norsk Luftfartsmuseum.

C5Polar ski fra NLM.jpg

C5 Polar, denne gang på flottører

C5 Polar LN-DBW. Sandnes. Legg merke til båten (!) som forhåpentligvis er godt festet til flottørene. Bildet er fra Norving-arkivet på Norsk Luftfartsmuseum.

C5Polar farge Varangfly.jpg

DHC-2 Beaver

DHC-2 Beaver, LN-BFH, en god "arbeidshest" i selskapet. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

DHC2 Beaver_kb.jpg

DHC-2 Beaver LN-KCQ

DHC-2 Beaver LN-KCQ. Sjøflyhavna i Alta. Legg merke til logo og farger på flykroppen. Flyene til A/S Norving kom i en periode med mange forskjellige logoer, men alle hadde i hovedsak blått og hvitt som dominerende farger. Dette avspeilte nok de forskjellige selskapene som i tur og orden ble en del av A/S Norving. Vi kan vel fastslå at man den gang ikke var så opptatt av en enhetlig visuell layout på selskapet!

LNKCQ.jpg

DHC-2 Beaver LN-KCQ

Beaver DHC-2 LN-KCQ. Fra Sandnes utenfor Kirkenes. Bildet er fra Hans Petter Gramnæs.

Beaver fra HPG.jpg

DHC-3 Otter på flottører

DHC-3 Otter, LN-IKI, på flottører. Bildet er tatt utenfor hangaren i Bodø. Flyet i bakgrunnen er PA-31 Navajo - LN-MTA. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984 av Kari Bentzen.

DHC3 Otter_kb.jpg

Skattøra

Fra flymiljøet på Skattøra i Tromsø. Bildet viser Noorduyn Norseman Mk IV LN-BIU. Arbeidet med å bevare (det som er igjen av) Skattøra kan du lese mer om under "lenker". Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Skattora_kb.jpg

Altmuligmann Aslak

Det er ikke bare flygere, mekanikere og ledere som driver et flyselskap. Også de små tingene er viktige! Feks. fuel og noen som tar jobben med å fylle den på flymaskinen! Bildet av altmuligmann Aslak er fra Hans Petter Gramnæs og sannsynligvis tatt på Sandnes Sjøflyhavn utenfor Kirkenes.

Hjelpemann Aslak.jpg

Cessna 185

Nesen på Cessna 185. Bildet er fra Norving-arkivet på Norsk Luftfartsmuseum.

Cessna revidert1.jpg

Før avgang mot Ivalo

Flyet gjøres klart før avgang mot Ivalo i Finland. Flytypen er en Beech Twin Bonanza, les mer om denne under menyknappen "Historiske glimt." Fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Beech Twin Bonanza_kb.jpg

Hans Petter Gramnæs

Hans Petter Gramnæs, selskapets (Varangfly) første ansatte flyger og senere flygesjef i en lang rekke år. Bildet er tatt ombord i selskapets Beech Twin Bonanza og er fra Hans Petter Gramnæs.

HPG i TwinBonanza1.JPG

Hangar Kirkenes

To BN2A Britten-Norman Islander og en PA-31 Piper Navajo foran selskapets anlegg på Kirkenes Lufthavn. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Hangar Kirkenes fra hefte.jpg

Ny BN2A Islander

På 70 tallet fikk selskapet sin første Islander. Denne stunden er sannsynligvis foreviget i Alta og bildet er fra Hans Petter Gramnæs. Islander viste seg fra første stund å være skreddersydd for ambulansetjenesten.

NyIslander fra HPG.jpg

Ny BN2A Islander

Ny eller første (?)BN2A Islander. Jeg tror bildet er tatt i Alta. Bildet er fra Hans Petter Gramnæs.

BN2A_21nyIslander.jpg

Forberedelse til fallskjermhopping

Forberedelse til fallskjerm-
hopping fra Britten-Norman Islander. Sannsynligvis fra Kirkenes. Bildet er fra Hans Petter Gramnæs.

Fallskjermshopping BN2A fra HPG.jpg

Selskapets første kvinnelige pilot

Selskapets første kvinnelige pilot, Martha Johansen, her sammen med tidligere salgssjef Erling O. Hovde. Flyet i bakgrunnen er en BN2A-21 Islander. Bildet er tatt av Arne Iversen og er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Martha Johansen_kb.jpg

Fra Brønnøy

Cessna U.206D LN-LJR stasjonert i Brønnøy. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Cessna 206 LJR_kb.jpg

Ambulanse PA31 Navajo på ENHV

Piper PA31 Navajo i ambulanseoppdrag parkert på Honningsvåg. Bildet er fra Ole Jenssen, Lufthavnsjef Mehamn/Honningsvåg.

HVG Twinn-O Nordving Abu sort1.jpg

Sjøfly i Honningsvåg havn

Det gjelder å holde balansen. Cessna 206(?) i Honningsvåg havn. Bildet er fra Ole Jenssen, Lufthavnsjef Mehamn/Honningsvåg.

Sjofly Honningsvag.jpg

Fra tårnet i ENVD

Cessna 404 Titan taxer inn etter landing i Vadsø. Bildet er fra Geir Kaare Kildal.

Titan ENVD_gk.jpg

Titan på ENVD

Norvings Cessna 404 Titan taxer inn på Vadsø i 1978: Bildet er fra Geir Kaare Kildal.

Cessna Titan_geir_kildal.jpg

HQ

Selskapet kjøpte i 1975 den såkalte "Viking gården" i Kirkenes sentrum. Norving gården - selskapets hovedkontor, som den senere ble kalt, var klar for "innflyging" i 1976. Øverste etasje inneholdt hybler og oppholdsrom (inkludert flygerforeningens biljardbord) for den flygende arbeidsstokken og første etasje inneholdt PUB, reisebyrå og gatekjøkken. En sliten flyger som gikk av vakt hadde da det meste innen rekkevidde....Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Norvinghuset_kb.jpg

Ambulanse til Båtsfjord

BN2A-21 Islander på gamle Båtsfjord flyplass. Mottagelseskomiteen er på plass. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

AmbulanseBaatsfjord1.jpg

Dyktige flymekanikere 1

Dyktige flymekanikere er nødvendig for å holde en høy teknisk og operativ standard. Sjefsflytekniker Bjørn Sture Nilsen skrur på en Islander. Bildet er fra jubileumsboken "Norving 25 år 1959-1984" av Kari Bentzen.

Teknisk_kb.jpg

Dyktige flymekanikere 2

Veteranene. Og en meget viktig yrkesgruppe i et flyselskap! Uten gutta som skrur, kommer man ikke langt!Flyet er en Fairchild-Swearingen Metro III. Bildet er fra Norving-arkivet på Norsk Luftfartsmuseum.

Veteranene1fraNLM.jpg

Dyktige flymekanikere 3

Denne gangen er vi kommet til 80 tallet og flyet i bakgrunnen er SAAB 340. Bildet er fra en brosjyre på 80 tallet.

Dyktige flymekanikere.jpg

Hangar Alta med BN2A

Selskapets hangar i Alta. Tatt vinter/vår 1989. BN2A-21 LN-MAC står parkert like innenfor portåpningen og hviler seg etter morgenruten ENAT-ENHK-ENHF-ENAT og tydeligvis en vask. Fra egne bilder.

Hangar ENAT_Islander_selv.jpg

Enroute fra Alta til Hasvik

Hasvik ligger helt ute i horisonten. Tatt fra cockpit i BN 2A-21 Islander LN-MAC. Fra egne bilder.

Enroute ENAT_ENHK2_selv.jpg

Hangar Kirkenes

Interiørbilde fra hangaren på Høybuktmoen. Dornier 228-100 LN-HPG er nettopp tauet inn etter et vellykket ambulanseoppdrag. Cessna Conquest LN-MAM i bakgrunnen. Fra egne bilder.

Hangar ENKR_HPG_MAM_selv.jpg

Folkets flyselskap

Det var gildt da SAAB 340 kom til selskapet! Fra brosjyre på 80 tallet.

Norving knytter oss sammen.jpg

Rutenett og stasjoner

Rutenett og stasjoner på 80 tallet. Fra brosjyre.

Rutenett1.jpg

Innflyging til Kirkenes

Innflyging til Kirkenes. Bildet er fra cockpit i Dornier 228. Fra egne bilder.

Approach til ENKR_selv.jpg

Der hvor fjordene krysser....

Det er fint på vestkysten av Finnmark! Et sjeldent "sjø og luft i ro" bilde. Det er tatt enroute fra BN2A-21 LN-MAC, ut Rognsundet fra Alta, tror jeg og med Hammerfest langt fram i horisonten og da blir det Hasvik ute til venstre. (Hvis jeg ikke husker feil). Fra egne bilder.

Enroute ENAT_ENHK_selv.jpg

En liten vindskjev en....

Det er ingen som skal påstå at en Dornier 228 er vakker, men praktisk er den. Og en arbeidshest. Og - for ikke å forglemme en "pilot pleasing aeroplane". Tror det er LN-HPG og bildet er tatt utenfor hangaren på Høybuktmoen. Fra egne bilder.

Utenfor hangar ENKR2_HPG_selv.jpg

Dornier 228-100 LN-HPG

Klar for ambulanseflyging. Dornier 228-100 LN-HPG (7002), arbeidshest. Fra egne bilder.

F1020008.jpg

Dornier 228-100 LN-HPG

Dornier 228-100 LN-HPG utenfor hangaren på Høybuktmoen ved Kirkenes. Tatt etter et atter vellykket ambulanseoppdrag. Fra egne bilder.

Utenfor hangar ENKR_HPG_selv.jpg

Approach på Fornebu

Norvings Conquest møter Boeing 737 fra Busy Bee. Fornebu på 80 tallet. Bildet er fra Per Julius Helweg.

APCH_RWY24_ENFB_Conquest_Helweg.jpg

Dornier 228 LN-NVB på Fornebu

Dornier 228 LN-NVB klar for avgang fra rullebane 24 på Fornebu i 1985. Bildet er fra Per Julius Helweg.

ENFB_NVB_85_Helweg.jpg

Maurslukern

"Maurslukern" i hangar på Høybuktmoen. Layout og maling forsterket inntrykket av en lang krummet nese og dermed navnet "Maurslukern". Fra egne bilder.

F1020021.jpg

Store, lille Båtsfjord

Vi dokker inn på gamle Båtsfjord "Internasjonale" Lufthavn. "Nedi dalen". Innsatsviljen og samarbeidet til stasjonspersonell, brann- & redningstjeneste og AFIS/ATC tjeneste på de plasser hvor selskapet opererte, utgjorde et meget viktig bidrag til selskapets gode sikkerhetsstatistikk. Og så var "alltid kaffen klar", svart som en viss en og varmende for en kroket flygerkropp som nettopp hadde slåss med han styggen selv under innflyging og landing. Fra egne bilder.

F1000009.jpg

Pulserende Vardø

Dokking i Vardø under et hattefokk av vind og snø. Alltid like velkommen og alltid like serviceminded. (Og alltid like mye vind) Kaffen er allerede bestilt på innflygingen med radiofraseologien "Good afternoon, Svartnes, guess who is coming around the corner (Domen) Har du kaffen klar?" Ikke helt standardisert etter luftfartsmyndighetenes ønske, men dog. Kaffen er klar og man tar seg tid til å strekke på beina og prate om hva som har skjedd siden morgenens eller gårsdagens rute. Lokalbuss par exellence! Fra egne bilder.

F1020017.jpg

Siste opprop

Søndag 6 mai 1990. En flyhistorisk epoke i Finnmark avsluttes med siste opprop for Norvings rute 160 til Vardø og Båtsfjord. Denne gang betyr "siste opprop" virkelig siste opprop. Truende skyer følger LN-NVB der den taxer ut mot rullebane 24 på Kirkenes før selskapets siste ruteflyging i Finnmark. Fra egne bilder.

F1010007_1.jpg